Perkara pertama yang ada perlu ketahui adalah tahun keluaran tayar tersebut. Hatta kereta sorong pun tidak akan.


Toyo Proxes Tr1 Tayar Pilihan Bonda

Ia bergantung kepada jenis pacuan kenderaan.

Cara cek tarikh tayar kereta. Kena rajin sikit belek tulisan yang dicop pada tayar sehingga jumpa angka seperti yang dibulatkan merah. Paling lekeh pun setahun sebelum la. Perkara-perkara ini adalah bertujuan untuk mengelakkan anda dari di tipu.

Tetapi jika anda rasakan gegaran ketika memandu terutama dalam kelajuan rendah anda sepatutnya bertanya kepada mekanik supaya memeriksa kondisi tayar kerana itu mungkin tayar shifted belt atau dalam istilah tempatan dipanggil tayar. So memang elok lah kena tukar baru 4 biji sekali gus. Oleh itu ada beberapa perkara yang perlu anda tahu sebelum anda menukar tayar kereta anda.

Cara Mudah Periksa Tayar Anda Masih Ok Atau Perlu Ditukar Careta. Contoh 20565R1594H 205 Lebar 65 Tinggi R Radial 15 Saiz Rim 94 Had Maksimum Bebanan H Had Maksimum. Pengguna perlu memahami nombor kod yang terdapat di bahagian sisi tayar.

Sahabat semua kita selalu tukar tayar kereta tapi kita tak tahu tayar itu tayar yang dah lama dan tak sepatutnya digunakan lagi expired. Misalan sekarang bulan May 2010tayar hendak. Umur tayar dihitung dari tarikh pengeluaran bukan sejak penjualan kerana simpanannya masih merosot.

Cara-cara Pam Tayar Kereta Nak pam tayar kereta ada caranya. Cara Semak Dan Baca Kod Tayar Kereta Carian Semasa. Pernah tak cek tayar.

Kalau dilihat pada hujung kod tayar kereta ada huruf yang bermaksud kelajuan maksima yang boleh ditampung oleh tayar kereta anda. Semasa anda hendak mencari tayar lain bagi menggantikan taya anda yang rosak anda diberi pilihan membeli tayar baru atau second hand. Nombor 1815 bermaksud Dua digit terawal sebagai contoh 18.

Semoga dapat manfaat bersama. Cara-cara Pam Tayar Kereta Nak pam tayar kereta ada caranya. 3909 merujuk kepada tayar tersebut dikeluarkan pada minggu ke-39 dalam tahun 2009.

Sebenarnya Ramai Lagi Yang Tidak Tahu Cara Pam Tayar Kereta Ini Panduan Cara Pengepam Tayar Kereta Yang Betul Verst Bae Beauty. Periksa tayar samada kereta motor lori dan semua kenderaan yang. Cara Mengetahui Usia Tayar Kereta Motor Anda Cakap Pomen Motor.

Cara Mengetahui Usia Tayar Kereta Motor Anda Cakap Pomen Motor. Tayar kereta yang tidak elok boleh mendatangkan mudarat dan membahayakan pemandu dan penumpang kereta tersebut. Tarikh pembuatan juga adalah satu elemen yang penting yang perlu dititikberatkan oleh pengguna kenderaan ketika membuat pembelian tayar.

Cara Pam Tayar Kereta Dengan Betul Jangan Pula Tekan Sampai Lebih 300 KPA. Cara memeriksa saiz tayar kereta anda. Contoh kod ----- 17570R13 82H 175 - lebar tayar 70 - saiz ketebalan tayar biasa tengok yang tayar nipis dan tebalkan R - kod radial tayar kalo yang nie puturmeletup la tayar anda atau benjol aka.

Cara Semak Dan Baca Kod Tayar Kereta. Bagaimana cara nak mengetahui bila tayar kereta yang ingin ditukar itu. Mengambil contoh yang dipakai adalah rim 15 tayar 55 siri standard bagi Proton Gen 2 atau Waja anda perlu isi tayar depan dengan 21030 dan tayar belakang pula 19029.

Cara Nak Tahu Tayar Lama Atau Baharu Agar Tak Mudah Kena Kelentong Masa Beli Maskulin. Terlebih pam sampai menggelembung tayar kereta. Pada kereta pemacu 4 x 4 atau semua roda anda mesti mengganti keempat-empat tayar jika disyorkan dalam manual penyelenggaraan.

Cara Menukar dan Memilih Tayar Kereta. Tayar adalah salah satu bahagian yang paling penting pada kereta anda. Sekiranya anda berjumpa ada kedai yang menjual tayar luarbiasa murahnya anda pastikan tarikh luput tayar tersebut.

Setiap tayar mempunyai 4 angka yang tercatit di sisi tayar. Kebanyakan pengeluar mengesyorkan jangka hayat bagi sesebuah tayar ialah selama 3 hingga 4 tahun dan jika lebih bermakna ia sudah luput tarikh dan dinasihatkan tidak digunakan pada kenderaan. Inilah kod tayar kereta yang perlu kita ambil tahu.

Ramai Kena Kelentong Dengan Kedai Tayar Ini Cara Mudah Semak Tarikh Tayar Kereta. Cara Menentukan Umur Berpandukan Kod Tayar Dalam memahami asas tayar seperti tekanan angin kedalaman tapak dan jenis tayar anda harus mengetahui usia tayar kereta motor anda. Tayar yang tidak disekat tidak akan memberikan keselamatan prestasi dan kecekapan yang sama dengan set yang sama.

Boleh dapatkan hanya dari RM188 sahaja. Bagi persatuan pengeluar getah di us mereka mengatakan tiada tarikh sebenar harus dinyatakan mengenai tarikh tamat tempoh sesebuah tayar. Apabila tayar tidak seimbang kereta akan jadi tidak stabil hingga menyebabkan kehausan dan kelusuahn wear and tear ke atas komponen sampingan lain selain tayar.

Cara Periksa Tarikh Tayar Kereta - ada apa dengan tayar kereta. Mula2 cek kat sekitar pintu driver. Perhatikan gambar di atas.

Gelembung 13 - saiz rim 82 - Indeks Keupayaan Mengangkut Berat Tayar. Satu nasihat yang baik dari Persatuan Pengeluar Tayar British adalah mereka telah mencadangkan kepada pengguna untuk memeriksa tayar sekerap yang mungkin bagi mengenalpasti tanda-tanda jangka hayat pada tayar yang telah merosot dengan mengambil kira kehausan pada bunga tayar keretakan gelembung dan sekiranya ianya berlaku tanda-tanda tersebut pengguna disaran mengantikan tayar. Pastikan anda memilih tayar yang dibuat tidak terlalu lama dari tarikh sekarang.

Cek tarikh tayar kereta. Grafik di atas menunjukkan cara untuk mengetahui tarikh lahir dan usia tayar kereta anda. Cara Nak Kenal Tayar Kereta Yang Dah Botak.

Tekanan angin tayar yang tidak sesuai boleh menyebabkan. Kat situ ada sticker kecik yang paparkan info ringkas tentang kadar angin tayar depan dan belakang serta. Sama seperti faktor haus dan prestasi tayar yang lain usia boleh dan akan mempengaruhi prestasi tayar bermakna mempengaruhi juga keselamatan dan keupayaan kenderaan secara keseluruhan.

Mungkin selama ini kita abaikan sahaja. 3909 merujuk kepada minggu dan tahun keluaran tayar tersebut. Namun kereta juga mengalami masalah haus dan lusuh akibat USIA yang boleh kita kaitkan dengan masa.

Life is beautiful - Y maksimum had laju 300 km jam tayar juga ada tarikh luput bukan makanan sahaja tau. Ringkasannya kalo nak beli tayar biasa orang tengok 2 kod nie. 18 minggu jika.

Orang awam boleh memperbaharui lesen kenderaan motor lkm dengan mengemukakan insurans yang telah diperbaharui dan kadar bayaran mengikut jenis kenderaan. Kedua cara cek harga tiket KA berikut bisa Anda terapkan. Memberitahu minggu ke berapa tayar tersebut dikeluarkan.

Last-last kena tukar tayar baru. Kereta Tak Boleh Start. Sebelum anda keluar daripada pusat servis kereta pastikan anda periksa terlebih dahulu keadaan tayar baharu anda.

Tips Membeli Tayar Kereta Supaya Tidak Tertipu Dan Membahayakan Nyawa Anda. Info tayar kenderaan yang anda perlu tahu. Kalau salah pam nanti jadi macam kat kereta isteri aku.

Periksa recovery tools kereta anda. Melihat gambar di atas cuba cari angka 3909. Tayar Kereta Anda Selamat Freelance Blog Creator.

Kereta pacuan hadapan akan mengalami kehausan tayar hadapan dengan lebih cepat.


Jangka Hayat Tayar Kereta Wajib Tahu Kalau Pandu Kereta